۹۹/۱۰/۱۳
اقتصاد کشور به نقل از روابط عمومی،مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی در خصوص بحران آبی بوجود آمده در آخرین تابستان قرن گفت: در تابستان اخیرکه کمبود آب در کلانشهر تبریز محسوس بوده به مدت 37 روز با موازنه منفی و افت فشار مواجه بودیم که خوشبختانه با اقداماتی که انجام پذیرفت مشکل کمبود آب شهر تبریز روز 7 مرداد به طور کامل حل گردید . به گزارش واحد خبر روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان : علیرضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان در نشست خبری و درحضور اصحاب رسانه با بیان وضعیت کلی شرکت آب وفاضلاب و اقدامات انجام یافته تشریح کرد: شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی به 65 شهر مختلف ارائه خدمات نموده و حدود 1424 روستا را تحت پوشش دارد که از 65 شهر مذکور ، 14شهر حالت سر به سری داشته و از لحاظ تامین آب آسیب پذیر می باشند .به این معنی که اگر احیانا” در مسیر خدمات رسانی ، حوادث غیر مترقبه ای حادث گردد احتمال قطعی آب در آن شهرها وجود دارد .
وی افزود : در تابستان اخیر کمبود آب در کلانشهر تبریز محسوس بوده و به مدت 37 روز با کمبود آب مواجه بودیم که خوشبختانه با اقداماتی از جمله حفر و تجهیز 12 حلقه چاه برای تامین 200 لیتردر ثانیه آب توسط شرکت آب وفاضلاب استان و تامین 12 حلقه چاه به صورت استیجاری از شهرداری و منابع طبیعی و همچنین با تامین 300 لیتردر ثانیه از تحویلی به صنایع با دستور استاندار محترم ومسئولین استانی ، این مشکل در روز 7 مرداد به طور کامل حل گردید .
وی ادامه داد: کلانشهر تبریز با توجه به بافت شهری جمعیتی در حدود 1/608/518نفر را در خود جای داده و دارای 722/514 فقره انشعابات آب شهری است و همچنین تعداد چاههای تامین آب در مدار 98 حلقه و حجم مخازن در مدار آن 51/200مترمکعب می باشد .
وی در خصوص نحوه خدمات رسانی به روستاهای تحت پوشش بیان کرد: در راستای یکپارچه سازی شرکت آب وفاضلاب شهری وروستایی ، تامین وتوزیع آب به روستائیان نیز از اولویت ویژه برخوردار گردید .بعد از امر یکپارچه سازی، تعداد روستاهایی که علاوه بر روستاهای قبلی تحت پوشش قرار گرفت 53 روستا با جمعیتی بالغ بر200 هزارنفر می باشد که از این تعداد روستاها 22 روستا از زرینه رود یا شبکه تبریز تامین آب می گردد . روستاهای مانند الوارعلیا- الوار سفلی- اوغلو- سهلان- مایان سفلی -مایان علیا- دیزج- باغ معروف- (تازه کند- امند صوفیان)با توجه به مشکل کیفیت آب چاه ها، از شبکه تبریز تامین می گردیدند که با افت فشار و بروز مشکل کمبود آب تبریز، روستاهای ذکر شده نیز با مشکل آبرسانی مواجه شدند.
علیرضا ایمانلو همچنین در خصوص نحوه مواجه با بحران تابستان اخیر و اقدامات انجام یافته تشریح نمود : متعاقب شیوع پاندومی کرونا در استان و افزایش مصرف آب، نرخ رشد مصرف آب در نظر گرفته شده برای سال 99 از متوسط 5 الی 6 درصد سالیانه به بالای 18 درصد افزایش یافت و با در نظر گرفتن ایجاد موازنه منفی تامین آب کلانشهر تبریز از سال 95 و عدم اجرای اصلاح 7 کیلومتر از خط آبرسانی سد نهند توسط شرکت آب منطقه ای به دلیل عدم تامین اعتبار که فرسوده می باشد که باعث کاهش ظرفیت آبدهی خط مذکور گردیده است، علی رغم تلاشهای همه جانبه ، شرکت با موازنه منفی در تولید روبه رو شد که این امر باعث قطعی های مقطعی در شبکه توزیع کلانشهر تبریز گردید. پیرو پیگیریها و اقدامات انجام یافته مشکل قطعی آب از تاریخ 7 مرداد ماه 99 حل گردیدکه از جمله این اقدامات می توان به موارد ذیل اشاره کرد .
بکارگیری تمام ظرفیت چاههای مسیر خط زرینه رود برای استفاده شهرهای موجود در مسیر فوق و در مدار قرار گرفتن چاههای متروکه و بلااستفاده سنوات قبل ، به منظور هدایت بیشتر آب خط انتقال زرینه رود به سمت شهر تبریز
مدیریت و کاهش آب تحویلی به صنایع در طول مسیر خط زرینه رود به منظور ذخیره آب جهت انتقال به کلانشهر تبریز پس از اخذ موافقت مقامات ارشد استان
آگاهی سازی مشترکین توسط فضای مجازی و رسانه ملی در خصوص کاهش و مدیریت مصرف
امضا تفاهم نامه تحویل 4 حلقه چاه متروکه با شهرداری تبریز
اخذ مجوز حفر 20 حلقه چاه که تاکنون 10 حلقه حفر گردیده و 6 حلقه آن تجهیز گردیده است.
احیای 5 حلقه چاه متروکه و غیرقابل استفاده (چاههای 1 خسروشاه – 79 هروی- 34 زرنق – باغ معروف- جمشید یک)
نیرو رسانی و خرید برق برای 7 حلقه چاه (چاههای جمشید یک- میرزامهدی- اتوبوسرانی – 6 پارک- ائل گلی مادر- 1 خاوران- 2 خاوران)
تجهیز و راه اندازی و بهره برداری از 5 حلقه چاه جدید و برنامه ریزی برای تجهیز 4 حلقه چاه دیگر تا 28/04/99و 3 حلقه چاه تا مورخ 05/05/99 جمعا 12 حلقه چاه
مدیریت فشار شبکه توزیع برای کاهش مصرف آب
تشکیل جلسات هماهنگی مدیریت توزیع در ستاد شرکت و تبریز به تعداد 8 جلسه با شرکت مدیران و مسئولین بهره برداری مناطق و همکاران ذیربط در ستاد شرکت و تبریز
پخش پیام های صرفه جویی در مصرف آب از رسانه های صدا و سیما – فضای مجازی و روزنامه ها
نصب بنرهای مدیریت مصرف در محلهای متعلق به شرکت و مناطق و واحدهای تابعه
مصاحبه با رسانه های صدا و سیما در خصوص رعایت مدیریت مصرف
مدیریت توزیع آب و تلاش شبانه روزی همکاران درجهت توزیع عادلانه آب (بدون قطعی طولانی ) با توجه به قطعی های برق و کاهش تحویل آب از زرینه رود.
تهیه 7 دستگاه تانکر کم حجم و توزیع در مناطق مرتفع تبریز و پخش آب به روستاهای اطراف و مراکز حساس با تانکرهای شرکت
تشکیل اکیپ ویژه برای مدیریت شبکه آب مناطق مرتفع
برنامه ریزی و اجرای زمانبندی قطع آب مناطق مختلف به منظور توزیع عادلانه آب
افزایش ظرفیت پمپاز ایستگاه پمپاژ آناخاتون با افزایش قدرت برق و تهیه و نصب تجهیزات الکترو پمپ جدید
برنامه ریزی برای احداث دو باب ایستگاه پمپاژ آب به مناطق محله امام زاده – نیاوران
اقدام برای اخذ مجوز لوله گذاری عرض اتوبان پاسداران به صورت پایپ جکینگ برای آبرسانی به قسمت مرتفع احمد آباد
اقدام برای اصلاح قسمتی از شبکه توزیع آب
احداث خط آبرسانی چاههای جدید
توسعه شبکه آب برای رفع کمبود فشار آب تعدادی از کوچه ها در مرکز شهر و مناطق مرتفع شهر
همچنین برای تامین فشار شبکه آب سطح شهر در نقاطی که با مشکل مواجه بودیم تمهیداتی اندیشیده شد که در برخی از آنها اجراشده و برخی دیگر در اسرع وقت به مرحله اجرا خواهد رسید که از آن جمله می توان موارد ذیر را نام برد :
محلات علی سیاه پوش- بهار – قدس – کوچه باغ
برای رفع کمبود فشار محلات فوق پس از بررسی های کارشناسی و ارائه طرح توسط دفتر فنی و آب تبریز ، مقرر شد خط 250 از جلو مسجد گازران بطول 1200 متر اجرا و به خط 300 کوچه باغ اضافه شود.
اجرای خط 200 از میدان جهاد تا انتهای خیابان علی سیاه پوش بطول 1000 متر
اجرای خط 200 از خیابان فلسطین و اتصال آن به خط 350 خیابان بهار
برای رفع کمبود کوی شهید مدنی و رضوانشهر طراحی اجرای یک دستگاه پوستر پمپ در محوطه مخزن کشتارگاه و حل مشکل افت فشار منطقه
برای رفع کمبود کوی احمد آباد : طراحی و اجرای یک دستگاه پوستر پمپ و نصب آن در پمپاژ قدیمی احمد آباد و حل مشکل افت فشار منطقه
برای رفع کمبود شهرک مرزداران و مصلی : طراحی و اجرای یک دستگاه پوستر پمپ و حل مشکل افت فشار منطقه
برای رفع کمبود آب شهرک نیروی انتظامی ( شهرک آزمایش) : طراحی و نصب یک دستگاه پوستر پمپ و حل مشکل افت فشار نیروی انتظامی
برای رفع کمبود فشار نقاط مرتفع آخر ملازینال- آخر سیلاب ، آخر یوسف آباد – آخر احمد آباد:
نصب شیر فلکه وسط خط و نصب فشارشکن در تمامی مناطق فوق به تعداد 12 دستگاه و تنظیم فشار شبکه
اجرای عبور عرضی از لوله 500 کمربند پاسداران با سایز 300 بطول 70 متر و اتصال آن به شبکه محلات فوق
برای رفع کمبود فشار خیابان منجم : تنظیم فشار شبکه محله فوق از خیابان شمس تبریزی
برای رفع کمبود آب محله قرا ملک : تنظیم فشار شبکه محله فوق از کوی صنعتی
برای رفع افت فشار محله قله و گلکار : تغییر زون محلات فوق از زون جام جم به زون مخزن ولیعصر و رفع مشکلات افت فشار محلات فوق
برای رفع کمبود آب روستای اوغلی : حفر و تجهیز یک حلقه چاه عمیق و اتصال آن به شبکه روستای مذکور
برای رفع کمبود فشار روستای کندرود : نصب یک عدد شیر هوا ، تنظیم فشار شبکه
برنامه ریزی جهت اتصال خط 400 مسجد گازران به خط کوچه باغ و قره آغاج به طول 1500 متر
برنامه ریزی جهت راه اندازی پمپاژ در محوطه مخزن se5 برای رفع مشکل افت فشار و کمبود شهرک فجر، امیدیه و …
برنامه ریزی جهت اجرای خط از چاه جدیدالاحداث منطقه 6 و اتصال آن به خ بهار به طول 1500 متر
مهندس ایمانلو افزود :براي عبور از بحران در حال حاضر تنها منبع آب قابل افزايش، برداشت آب از سفره هاي آب زيرزميني دامنه سهند با حفرچاههاي عميق مي باشد که هر سال با بهسازي تجهيزات چاه هاي موجود و حفر چاه به جاي چاه حداکثر در حد پنج درصد به ظرفيت موجود اضافه نموده که آنهم براي افزايش رشد انشعابات آب کـــافي نبوده و هـر سال اين وضعيت بحراني تر مي شود.
وی همچنین تاکید کرد: زون بندي شبکه توزيع و خطوط انتقال بين مخازن (رینگ تبریز) تکميل نشده وتوزيع آب در زمان هاي بحراني را بامشکل مواجه مي کند که نیاز است اعتبارات مناسب در حد ملی توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به این منظور تخصیص یابد.
ایشان اضافه کردند : مخازن ذخيره آب اصلي شهرتبریز در زمان قطعي آب زرينه رود و استفاده از آب چاهها و سد نهند حداکثر براي 30 ساعت پاسخگو بوده و در صورت ادامه قطعي ، شهر دچار کمبود و قطعي آب مي گردد. لذا ضروری است در احداث مخزن 100000 متر مکعبی که توسط شرکت محترم آب منطقه ای احداث می گردد، تسریع به عمل آید.
با عنایت به اینکه در راستای حمایت از تولید برای مصارف شرب و بهداشتی، به برخی از صنایع انشعاب واگذار گردیده است ، پیشنهاد می‌شود برای مصارف صنعتی بالای 5 لیتر در ثانیه و به منظور کاهش بار خط زرینه رود، مجوز حفر چاه به واحد های صنعتی مذکور بصورت موردی صادر گردد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان در خصوص اقداماتی که برای افزایش تاب آوری شبکه توزیع آب کلانشهر تبریز در تابستان سال 1400 به اجرا گذاشته خواهد شد اینگونه برشمرد:
سرویس تمام فشار شکن ها
نصب شیر فشارشکن در نقاط مورد نیاز
نصب بوستر پمپ در نقاط کم فشار شبکه
تعدیل فشار به منظور مدیریت فشار شبکه
مرئی سازی شیر فلکه های مدفون
مانور تمام شیرفلکه ها در سطح شهر به منظور آمادگی لازم برای مدیریت شبکه
توسعه خطوط اصلی داخل شهر به منظور افزایش تاب آوری شبکه
شناسایی و ساماندهی مشترکین پر مصرف
مکاتبه با صنایعی که آب شرب در فرایند تولید آن مصرف گردیده و ارجاع صنایع فوق به شرکت آب منطقه ای استان
لازم به ذکر می باشد با عنايت به زمانبر بودن طرح آبرساني از رودخانه ارس به طور يقين اگر تمهيدات برای تامین آب شرب کلانشهر تبریز بعمل نیاید کمبود وقطعي آب در فصول گرم سال جاری و سالهاي بعد محتمل مي باشد

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *