معاون وزیر بهداشت سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دمشق اعلام کرد: واشنگتن شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را که با سوریه قرارداد می‌بندند مجازات می‌کند.
دکتر «احمد خلیفاوی»، معاون وزیر بهداشت سوریه در دمشق تأکید کرد که دروغ معافیت بخش‌های غذایی و دارویی از قانون موسوم به «قانون قیصر» آمریکا ـکه تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه‌ای علیه سوریه تحمیل می‌کند ـ دیگر کسی را فریب نمی‌دهد.

وی افزود: آمریکا مجازات‌های ظالمانه و سختش را علیه بانک مرکزی سوریه اعمال می‌کند، موضوعی که مانع تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

خلیفاوی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه بخش دارویی سوریه گفت: «واشنگتن شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را که با سوریه قرارداد می‌بندند مجازات می‌کند، به همین ترتیب، مجازات‌هایی را علیه شرکت‌های حمل‌ونقلی که با دمشق معامله می‌کنند، اعمال می‌کند، همچنین هر شرکت بیمه‌ای که بیمه کالاها و محصولات مذکور را به‌عهده گیرد، مجازات می‌شود، این بدین معناست که بندی که در قانون قیصر بخش بهداشت و درمان را مستثنی می‌کند، جوهری روی کاغذ و فریبی بیش نیست».

وی فاش کرد که دولت سوریه توانست راه‌هایی برای دور زدن اقدامات ناعادلانه آمریکا جهت وارد کردن و تأمین نیازهای بخش بهداشت و درمان به سوریه پیدا کند.

معاون وزیر بهداشت سوریه گفت که از ابتدای جنگ علیه سوریه، کشورهای متجاوز بر فروپاشی بخش بهداشت و درمان شرط بسته بودند، اما گزینه دولت سوریه به‌طور کلی و وزارت بهداشت و درمان به‌طور خاص، مقاومت و ایستادگی در برابر این نقشه غرب، هم اروپا و هم آمریکا و تلاش جهت مقابله با فروپاشی مجموعه بهداشت و درمان و ادامه روند ارائه خدمات کیفیت بالا به شهروندان بود.

دکتر خلیفاوی به توضیح و تبیین مشکلاتی اختصاص داد که وزارت بهداشت و درمان در تأمین داروی بیماری‌های مزمن و داروهای سرطانی با آن مواجه بود و قبل از جنگ اغلب از کشورهای اروپایی وارد می‌شدند، اما محاصره و تحریم باعث توقف روند ورود این داروها به سوریه شد، موضوعی که باعث شد سلامتی بیماران سرطانی و مبتلایان به بیماری‌های مزمن را در معرض خطر قرار گیرد.

وی توضیح داد که برای حل این مشکل، دمشق برای تأمین نیازهای سوریه به این داروها رو به شرق آورد و به متحدین به‌ویژه ایران و روسیه تکیه کرد که دارای تجربه‌ای پیشرو در ساخت و تولید این داروها هستند.

معاون وزیر بهداشت سوریه در مورد خسارت‌های وارده به بخش بهداشت و درمان این کشور در طول جنگ با افشای اینکه تروریست‌ها 331 مرکز درمانی را تخریب کردند، افزود: 52 بیمارستان در نتیجه حملات گروه‌های تروریستی از خدمت خارج شدند و 330 دستگاه آمبولانس به آتش کشیده شدند.

خلیفاوی تصریح کرد: علی‌رغم همه این خسارات، سوریه امروز برخاسته و شروع به بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی تخریب شده کرده، به‌گونه‌ای که بخش زیادی از آنها را به ارائه خدمت بازگردانده است.

وی تأکید کرد که تلاش وزارت بهداشت و درمان، بازگرداندن بخش بهداشت و درمان سوریه نه‌تنها به شکل سابق آن، در زمان قبل از جنگ، بلکه به شرایط بهتر از آن زمان است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *