مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: اسکان زلزله زدگان منطقه “زنده جان” ولایت هرات افغانستان در اولویت گروههای امدادی اعزامی این استان قرار دارد.

به گزارش اخبار ویژه، محسن ذاکریان روز سه شنبه در بازگشت از افغانستان به ایران از طریق مرز دوغارون افزود: در حال حاضر امدادگران اعزامی از ایران در ولایت هرات درحال برپایی اردوگاه برای آوارگان هستند.
وی ادامه داد: مناطق آسیب دیده از مرحله اوج بحران گذر کرده اند و علاوه بر اسکان اضطراری مردم در اردوگاه، تامین مواد غذایی و تغذیه آنها هم در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: در بازدید از بیمارستان منطقه ای هرات و دیداری که با وزیر بهداشت و درمان (صحت عامه) افغانستان صورت گرفت، آمادگی جمعیت هلال احمر ایران برای اعزام گروه های درمانی و ارسال کمک های دارویی اعلام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی بیان کرد: نیروهای جمعیت هلال احمر ایران که از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی اعزام شده بودند، بلافاصله عملیات جستجو و نجات را در روستاهای نایب رفیع، سیاه آب و کشکک در شمال غرب ولایت هرات آغاز کردند، که طی دیروز مرحله جستجو به پایان رسیده است.
ذاکریان تصریح کرد: تعداد ۱۰ گروه امداد و نجات، ۶ قلاده سگ زنده یاب و ۲۱ خودروی عملیاتی به همراه پنج محموله زیستی شامل چادر، موکت، پتو، ظرف غذا و بسته غذایی در ۲ روز گذشته به افغانستان ارسال شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: با هماهنگی مسئولان افغانستانی و کمک افراد محلی، گروه هلال احمر ایران با امکانات و تجهیزات خود نسبت به یافتن افراد زیر آوار و کمک به مصدومین حادثه اقدام می کرد و کار آوار برداری نیز در برخی از مناطق زلزله زده نیز به پایان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد هشت روستا در ولایت هرات افغانستان به صورت کامل و حدود ۱۰ روستا به صورت نسبی تخریب شده است.
شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
زلزله ای در افغانستان (روز شنبه، ۱۵ مهرماه) با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق هفت کیلومتری سطح زمین در شمال هرات، منطقه «قره‌باغ» افغانستان به وقوع پیوست و بدنبال آن دومین زمین لرزه در ساعت ۱۰ و ۱۹ دقیقه و ۴۵ ثانیه به قدرت ۵.۶ ریشتر و در عمق ۲۰ کیلومتری زمین در منطقه «تیرپل» در شمال افغانستان رخ داد.
بنا به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، همچنین ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه و یک ثانیه روز حادثه، زمین لرزه سوم در منطقه “کوهستان” در شمال هرات به بزرگی ۴.۱ ریشتر و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین ثبت شد و چهارمین زمین لرزه نیز با شدت ۶.۵ ریشتر در ساعت ۱۰ و ۴۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه در عمق ۲۱ کیلومتری زمین در منطقه “گوریان” هرات به ثبت رسید.
این پس لرزه ها نیز مشهد و شهرستانهای شرقی استان خراسان رضوی را لرزاند، به طوریکه در برخی از مناطق مردم سراسیمه به خیابانها آمدند.
کانون این زمین لرزه در فاصله ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر هرات افغانستان بوده است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *