اقتصاد کشور- بهره‌برداری از پروژه‌های ملی وزارت نفت تحت شدیدترین محدودیت‌های اقتصادی بین‌المللی کشور در روز جاری، نمود ‌قدرت و تاب‌آوری ملت ایران و کنایه‌ای معنی‌دار به چند سال تحریم ظالمانه دشمنان است. .
پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان، واحد فرآورش ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت خام غرب کارون و مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس‌ جنوبی، پروژه‌ها و طرح‌های ملی وزارت نفت است که بهره‌برداری از آنها امروز آغاز شد.
برای افتتاح این طرح‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
رییس‌جمهوری در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان می‌خواستند ما را تحریم و ایران را منزوی و با تصور خام خود ما را نسبت به آینده کشور مایوس کنند، در یک هفته شاهد افتتاح سه طرحی هستیم که ارزش آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه ‌داد: اقتصاد ایران نشان داد که یک اقتصاد بزرگ و مقاوم است، فکر نمی‌کنم در منطقه هیچ کشوری چنین قدرتی داشته باشد که بتواند در سه سال جنگ مداوم رویارو بایستد و پیروز شود که این عظمت، ‌قدرت و تاب‌آوری ملت ایران در سایه خوداتکایی مردم و درون‌زایی است، البته ژئوپلتیک ایران یکی از نکات اساسی است.
هدف‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰
در این مراسم، «بیژن نامدار زنگنه» ‌وزیر نفت، گفت: با تکمیل طرح‌های باقی‌مانده «جهش تولید» صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، مجموع ظرفیت این بخش با رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال ۹۲، به ۱۰۰ میلیون تن در سال به ارزش ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
وی افزود: در هفت سال گذشته تولیدات صنعت پتروشیمی افزایش چشمگیری داشته و امروز، هدف اصلی وزارت نفت در بخش پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیازهای داخل است.
زنگنه گفت: جهش سوم در این صنعت نیز در جریان است که طی آن تولید ۱۳۳ میلیون تنی به ارزش تولیدات نهایی ۳۷ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده و بیشتر طرح‌های آن در حال اجرا است.
وزیر نفت با اشاره به ارزش سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری سه طرح امروز، ادامه‌ داد: امسال و در اجرای طرح‌های جهش دوم تولید، ۱۹ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلاری و تولید ۲۵ میلیون تنی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی، به دیدار اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و خاطرنشان‌کرد: معظم‌له در این دیدار بر اجرای راهکارهای عملیاتی مشخص برای تحقق جهش تولید از جمله افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن این صنایع تاکید داشتند.
به گزارش ایرنا، این سه طرح نفتی و پتروشیمی در حالی امروز افتتاح شد که ایران در سه سال گذشته با شدیدترین تحریم‌های نفتی مواجه بوده است، اما این جنگ اقتصادی علیه ملت ایران نتوانست توسعه نفت را در کشورمان متوقف کند.
پتروشیمی اوره آمونیاک لردگان
شرکت پتروشیمی اوره آمونیاک لردگان که دوران بهره‌برداری آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، بر اساس پیش‌بینی‌ها سالیانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.
این مجتمع که با ظرفیت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن ساخته شده، سالیانه یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن آمونیاک تولید می‌کند و با سرمایه‌گذاری ارزی ۷۵۴ میلیون یورو و یک‌هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.
طرحی که وزیر نفت درخصوص آن گفت: یکی از ویژگی‌های این طرح، اجرای آن در منطقه کمتر توسعه‌یافته لردگان است که با هدف محرومیت‌زدایی توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس انجام شده است و سه هزار تن تولید روزانه و یک میلیون تن تولید سالیانه به دنبال خواهد داشت.
در این مراسم، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: پتروشمی لردگان در اوج جنگ اقتصادی نه تنها به مرحله بهره‌برداری رسید بلکه ۸۰ درصد تولیدات آن صادر می‌شود و ارزآوری خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
«اقبال عباسی»‌ افزود:‌ مجتمع پتروشیمی لردگان نشان داد که با وجود تحریم‌های سخت و تنگناهایی نظیر شیوع ویروس کرونا، با تکیه بر توان داخلی و اعتماد به نیروهای بومی می‌توان کارهای بزرگ و ارزشمندی انجام داد.
وی ادامه‌داد: مشکلاتی نظیر محدودیت در تبادلات بانکی، گمرگی، شیوع کرونا و محرومیت از حضور متخصصان خارجی سبب نشد تا ما به راه خود ادامه ندهیم و امروز نتیجه این تلاش‌ها بهره‌برداری از ششمین مجتمع پتروشیمی کشور است.
عباسی تصریح‌کرد: اگر چه عملیات اجرایی طرح پتروشیمی لردگان از سال ۸۷ آغاز شد، اما عمده اقدامات اساسی این طرح طی سه سال اخیر انجام شده است و بیش از ۸۰ درصد نیروهای بومی منطقه در این طرح مشغول به کار شده‌اند.
به گفته وی، اشتغال‌زایی مستقیم برای نیروی کار بومی، ایجاد صنایع پایین‌دستی، رونق حمل و نقل، تقویت شرکت‌های باربری، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال غیرمستقیم، از دیگر دستاوردهای پتروشیمی لردگان در این استان به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان‌کرد: در طول اجرای طرح پتروشیمی لردگان در حدود یک‌هزار نفر از نیروهای بومی منطقه مشغول به کار شدند و پس از تکمیل و بهره‌برداری نیز سهم قابل توجهی از اشتغال مجتمع برای نیروهای استان در نظر گرفته شده است.
مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان لردگان واقع شده و به دلیل دسترسی مناسب به منابع آب و گازی و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار است.
واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان‌جنوبی
دومین طرح افتتاح شده امروز، واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان‌جنوبی با ظرفیت فرآوری روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت بود که با در اختیار داشتن ۲ ردیف (train) هر یک با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز طراحی شده و قابلیت توسعه برای فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه در روز را دارد.
وزیر نفت درخصوص این طرح گفت:‌ یکی از اقداماتی که برای سرعت‌بخشی به عملیات و کاهش تصدی‌گری دولت در امور انجام شده، استفاده از ظرفیت فراورش پیش‌ساخته سریع الاحداث بود و به همین منظور میدان آزادگان در قالب یک قرارداد اجاره با شرکتی اروپایی که خود نزدیک به ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده، در دستور کار قرار گرفت.
زنگنه خاطرنشان‌کرد: ‌هدف از این طرح، انجام سریع‌تر کارها و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری توسط بخش خصوصی بود، به‌طوری که برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت پس از ملی شدن این صنعت، یک واحد فراورش توسط بخش خصوصی ساخته شده و توسط خودش بهره‌برداری می‌شود.
«تورج دهقانی» مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت نیز در این مراسم با بیان اینکه واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت در غرب کارون قابلیت توسعه تا ۸۰ هزار بشکه را در روز دارد، افزود: این واحد با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیون دلاری در ضلع جنوبی میدان آزادگان‌جنوبی راه اندازی و از امروز در مدار عملیات قرار گرفته است.
وی بیان‌داشت: این طرح در مدت یک سال آماده بهره‌برداری شده، در حالی که ساخت آن به روال معمول پنج سال به طول می‌انجامید و در زمان حاضر نفت استحصال شده از ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک را فرآورش کرده و به‌تدریج به ظرفیت آن افزوده می‌شود.
میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی در مجاورت مرز ایران و عراق در۸۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد.
تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس‌جنوبی
پروژه ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس‌جنوبی در عسلویه نیز امروز افتتاح شد.
این مخازن،‌ با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل چهار میلیون بشکه) با سرمایه‌ای افزون بر ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس یک و نیز تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته شده است.
مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس در این آئین اظهار داشت:‌ این پروژه با هدف ذخیره‌سازی موقت میعانات گازی پالایشگاه‌های ۱۳ گانه پارس‌جنوبی برای توزیع مناسب بین مبادی مصرف پایین‌دستی تعریف شده است.
«محمد مشکین‌فام» ‌افزود: در این پروژه، علاوه بر افزایش انعطاف‌پذیری و پایداری عملیات تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، تامین مستمر و پایدار خوراک تاسیسات پایین‌دست از جمله پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به میزان ۳۶۰ هزار بشکه در روز از طریق این مخازن انجام می‌شود.
وی ادامه‌داد: بهره‌برداری از این مخازن موجب کاهش خام‌فروشی میعانات گازی پارس‌جنوبی و ایجاد ارزش افزوده این محصول می‌شود و در پالایشگاه‌های پایین دستی به‌طور عمده به محصولات فراورشی با قیمت نظیر بنزین یورو ۴و با اپتان بالاتر تبدیل می‌شود که نقش مهمی در خودکفایی تولید بنزین کشور، قطع واردات و امکان صادرات دارد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *