تاثیرات قابل توجه توفان حاره‌ای از ساعات بعدازظهر و شب در مناطق شرقی جاسک آغاز می‌شود و‌ شاهد تندباد شدید، رگبار باران و رعد وبرق و طوفانی شدن دریا خواهیم بود.
به نقل از اخبارویژه ، ‌تاثیرات قابل توجه توفان حاره‌ای از ساعات بعدازظهر و شب در مناطق شرقی جاسک آغاز می‌شود و‌ شاهد تندباد شدید، رگبار باران و رعد وبرق و طوفانی شدن دریا خواهیم بود و ‌شدت باد در سواحل ‌به بیش از 70 کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج در محدوده 2 تا 3 متر می‌رسد.

دریا به ویژه سواحل جاسک از ساعات امشب مواج شده و به تدریج روز یکشنبه بر شدت ناپایداری‌ها علاوه بر مناطق ساحلی دریایی عمان در خشکی‌های شرقی استان افزوده می‌شود که این سامانه علاوه بر جاسک و سیریک، در مناطقی از میناب، رودان و بشاگرد نیز تاثیرگذار است، اما روز یکشنبه سواحل دریای عمان و شرق تنگه هرمز طوفانی است و ارتفاع امواج در سواحل دریای عمان به 4 متر می‌رسد.

همچنین از امشب تا روز یکشنبه با توجه به شرایط حاکم بر دریا توصیه می‌شود از هر گونه فعالیت دریایی در دریای عمان و شرق تنگه هرمز جلوگیری شده و با توجه به وجود خسارات به مناطق ساحلی تمهیدات لازم در بنادر شرقی صورت پذیرد و با توجه به بارندگی در مناطق شرقی استان و احتمال سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی از قرار گیری در حریم رودخانه‌ها و رفتن به مناطق برطرف خودداری شود.
صدور هشدار سطح قرمز دریایی در هرمزگان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از صدور هشدار سطح قرمز دریایی و نارنجی جوی در هرمزگان خبر داد و با توجه به ناپایداری متأثر از نزدیکی چرخند حاره ای، منجر به تندباد شدید در مناطق ساحلی در محدوده 70 کیلومتر در ساعت 40 نات و در مناطق فراساحلی بیش از 40 نات می‌شود که این ناپایداری همراه با رگبار باران، رعد و برق و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی در محدوده 3 متر و در مناطق فراساحلی بیش از 4 متر است.

مهرداد حسن زاده افزود: هم استانی های عزیز با توجه به فعالیت توفان حاره ای در دریای عمان، طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری از هرگونه فعالیت دریایی در دریای عمان خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان افزود: طبق اعلام هواشناسی هرمزگان در روزهای شنبه 10 مهر و یکشنبه 11 مهر به علت ناپایداری های متأثر از نزدیکی چرخند حاره ای، وزش باد نسبتاً شدید و مواج شدن دریا را در دریای عمان، سواحل شهرستان های جاسک و سیریک و با شدت کمتر در شرق تنگه هرمز شاهد خواهیم بود.

حسن‌زاده با اشاره به رگبار باران، رعد و برق و احتمال تگرگ و تند باد لحظه‌ای‌ تصریح کرد: طی روزهای شنبه 10 مهر تا دوشنبه 12 مهر به دلیل شرایط جوی موجود، بالا آمدن آب رودخانه ها و احتمال سیلابی شدن رودخانه های فصلی دور از انتظار نیست و از هم استانی های عزیز تقاضا می شود با توجه به احتمال سیلابی شدن رودخانه ها در برخی نقاط شرقی استان، از تردد در حاشیه رودخانه ها خوددارى کنند.

وی با اشاره به مناطق تحت تأثیر ناپایداری‌های ناشی از چرخند حاره‌ای و رشد ابرهای هم‌رفتی در ارتفاعات استان، گفت: بیشترین تاثیرات این سامانه بر مناطق شرقی هرمزگان در شهرستان‌های جاسک، سیریک، بشاگرد، نقاطی از شهرستان‌های میناب و رودان و ارتفاعات استان خواهد بود.

اعلام آماده‌باش استاندار هرمزگان به فرمانداران ‌

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اعلام وضعیت قرمز دریایی و هشدار سطح نارنجی جوی از سوی اداره کل هواشناسی هرمزگان، دستوراتی را خطاب به فرمانداران و دستگاه‌های عضو ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استان و شهرستان‌ها صادر کرد.

فریدون همتی ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات مقابله با بحران شهرستان ها باید در سریع ترین زمان ممکن برگزار و وضعیت شهرستان ها به صورت منظم به واحد هشدار سریع اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اعلام شود.

استاندار هرمزگان، همچنین مدیران کل بنادر و دریانوردی و شیلات هرمزگان را مکلف به ارسال آنی هشدارهای هواشناسی به واحدهای زیرمجموعه و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه کرد و گفت: اطلاع رسانی لازم در خصوص عدم تردد شناورها در محدوده فعالیت توفان قدرتمند حاره ای باید انجام شود.

توفان حاره‌ای اسکله‌های گردشگری و صیادی قشم را تعطیل کرد

علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم نیز اظهار داشت: اسکله‌های گردشگری و صیادی قشم با هدف حفظ جان فعالان این دو حوزه و‌ افرادی که برای گردشگری به این جزیره سفر کرده‌اند، در روزهای سخت طوفان‌ حاره‌ای (شنبه و یکشنبه) تعطیل هستند.

وی ادامه داد: معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و اداره شیلات این شهرستان نظارت دقیق بر تعطیلی اسکله‌های گردشگری و صیادی داشته باشند تا خطری متوجه هیچکس نشود.

رئیس ستاد بحران شهرستان قشم تصریح کرد: پیشگیری و پیش‌بینی دو آیتم مهم مواقع بحران است که براساس آن می‌توان شرایط بحرانی را با بسیج کردن امکانات مورد نیاز با کمترین آسیب‌ها پشت سرگذاشت.

وی با اعلام اینکه طوفان قدرتمند حاره‌ای از دو روز پیش سیستان و بلوچستان را درنوردیده است، افزود: در قشم اثرات این طوفان غیر مستقیم خواهد بود اما امکانات‌مان را برای مقابله احتمالی با حوادثی همچون طوفان، امواج دریا و … بسیج‌ کرده‌ایم.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *