برند سازی نان و شیرینی ایرانی با تشکیل فدراسیون‌ گردشگری خوراک

به گزارش پایگاه خبری اخبارویژه : زهرا لاریجانی مسئول فدراسیون گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اولین نشست میز تخصصی نان و شیرینی گفت:

«محصول گردشگری خوراک در ساختار فدراسیون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با درایت مدیران خوش‌فکر، در ساختار علمی و چارچوب منسجم شکل گرفته است که خود شامل 4 میز تخصصی به نام‌های گردشگری خوراک ملل، گردشگری خوراک ایرانی، گردشگری نان و شیرینی و نیز گرم نوش‌ها سردنوش‌ها است. این در حالیست که تا کنون 19 فدراسیون از جمله ورزشی، ادبی، هنری ، طبیعت و ورزشی نیز با 49 میز تخصصی مربوطه شکل گرفته است.»

وی با بیان اینکه بی‌شک با هم‌اندیشی اساتید و فعالین بخش خصوصی می‌توانیم به رونق گردشگری خوراک، برندسازی و خلق ثروت در میهن عزیزمان یاری برسانیم، تاکید کرد: «گردشگری خوراک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی محلی و متشکل از تاریخ، فرهنگ و اقتصاد جامعه یک سرزمین است. از این رو همانطور که می دانیم نان‌ها در وعده غذایی صبحانه و در کنار سایر خوراک‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و در هر مقصد چه با سبک طبخ صنعتی و انبوه و چه سنتی و محلی و یا خانگی بخش اصلی از تجربه گردشگری غذا را شامل می‌شوند.»

لاریجانی ادامه داد: «کشور آلمان در دنیا بیشترین تنوع را در تولید نان از جهان دارد که در برخی منابع به آمار 300 تا 500 نوع نان اولیه و بیش از هزار نوع نان و خمیر کوچک در 72 هزار واحد نانوایی که 95 درصد نان کشور را تامین می‌کند اشاره شده است. این در حالیست که بعد از آلمان کشورهای فرانسه و ایتالیا در صدر رتبه‌بندی تنوع و تولید نان در دنیا قرار دارند. کشور ما نیز چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نان در جهان است که با ثبت 173 میراث ملی و تنوع بیش از 150 نوع نان در این زمینه صاحب سبک و مقام است.»

مسئول فدراسیون گردشگری خوراک همچنین در تشریح ظرفیت‌های بخش دوم میز تخصصی با عنوان شیرینی‌ها یادآور شد: «در کشور عزیزمان تعداد 123 اثر ثبتی در خانواده شیرینی‌ها داریم و در این میان شیرینی قرابیه جهانی‌ترین شیرینی دنیا محسوب که در تبریز طبخ می شود و از آثار ملی ما نیز به شمار می آید. نان برنجی را نیز می‌توان مثال زد که سابقه پخت آن به دوران قاجار و با قدمت 200 ساله بازمی گردد.»

لاریجانی در جمع‌بندی گفته‌های خود افزود: «در بسیاری از مقاصد گردشگری، خوراک‌های اینچنینی در مجموعه نان و شیرینی از شاخص‌های راهبردی است که در تولید ثروت و اشتغال در مقاصد گردشگری یاری می‌رساند و خود حامل فرهنگ و میراث ناملموس است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =