اقتصاد چین چه زمانی از آمریکا پیشی می‌گیرد؟/ وضعیت بزرگترین اقتصادهای جهان در سال‌های آتی
آخرین گزارش‌های ارائه شده از وضعیت رشد اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۸ از ایالات متحده جلو زده و جایگاه نخست را در این لیست به دست خواهد آورد.

اقتصاد کشور به نقل از اقتصاد آنلاین مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت گفت: چین پنج سال زودتر از آنچه پیش از این تخمین زده شده بود از ایالات متحده پیشی می‌گیرد و به بزرگترین اقتصاد جهان در سال 2028 تبدیل می‌شود.

این مرکز در گزارش سالانه خود که روز شنبه منتشر شد گفت: “برای مدتی، موضوع اصلی اقتصاد جهانی، تنش اقتصادی و قدرت نرم بین ایالات متحده و چین بوده است. همه‌گیری کووید-19 و عواقب اقتصادی آن، قطعا این رقابت را به نفع چین رقم زده است.”

به گفته این مرکز، مدیریت ماهرانه چین در این بیماری همه‌گیر، به همراه قرنطینه سخت‌گیرانه و زودهنگام، و همچنین ضرر طولانی مدت در غرب، به بهبود عملکرد اقتصاد این کشور کمک کند
به نظر می‌رسد اقتصاد چین پیش از رسیدن به رشد سالانه 4.5درصدی از سال 2026 تا 2030، به رشد 5.7درصدی سالانه از 2021 تا 2025 دست یابد.

در حالی که به احتمال زیاد ایالات متحده پس از بیماری همه‌گیر در سال 2021 جهش را تجربه کند، رشد اقتصادی سالانه آن بین سال‌های 2022 تا 2024 به 1.9درصد کاهش یافته و پس از آن نیز به 1.6درصد می‌رسد.

ژاپن تا اوایل دهه 2030 با معیار دلار، سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود و پس از آن هند جای آن را خواهد گرفت و به دنبال آن آلمان نیز از جایگاه چهارم به پنجم سقوط خواهد کرد.

بریتانیا که اخیرا در جایگاه پنجم بزرگترین اقتصاد جهان قرار دارد، از سال 2024 به رتبه ششم تنزل خواهد یافت.

گفتنی است که اروپا در سال 2020، 19درصد از تولید در میان 10اقتصاد برتر جهان را به خود اختصاص داد، اما در صورت بروز اختلاف شدید بین اتحادیه اروپا و بریتانیا میزان آن در سال 2035 به 12درصد کاهش خواهد یافت.

در این گزارش آمده که تاثیر بیماری همه‌گیر بر اقتصاد جهانی احتمالا با تورم بالا دیده خواهد شد، نه رشد آهسته‌تر.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *