استان بوشهر دارای ۱۶ محدوده مطالعاتی و ۲۶ دشت است که این دشت‌ها، رودخانه‌ها و چاه‌های آب استان در شرایط بحرانی، ممنوعه و غیر قابل بهره‌برداری است.
به نقل از اخبارویژه  از بوشهر همواره آب به‌عنوان مهمترین عامل توسعه، پیشرفت و آبادانی هر منطقه محسوب می‌شود که کاهش بارندگی و ادامه خشکسالی‌ها مشکلات عدیده‌ای در تأمین آب شرب، کشاورزی، محیط زیست، بهره‌برداری از معادن و ایجاد صنایع ایجاد کرده است.

استان بوشهر در اقلیم گرم و خشک یکی از استان‌های کم آب است که منابع آب آشامیدنی این استان بیشتر در دیگر استان‌های پربارش از جمله کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد و با خطوط طولانی به شبکه آبرسانی استان بوشهر منتقل می‌شود.

کاهش بارش باران و ادامه خشکسالی‌ها سبب وارد شدن صدمه به سفره‌های زیر زمینی استان بوشهر شده است به‌گونه‌ای که این روند تغییرات حاصل از بارش باران، مخازن آب در سفره‌های زیرزمینی به شدت به سمت منفی سوق یافته است.

افت شدید میزان آبدهی چاه‌ها، رودخانه‌ها و دشت‌ها

به گفته مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر کاهش 50 درصدی بارش باران در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل سبب افت شدید میزان آبدهی چاه‌ها، رودخانه‌ها و دشت‌ها شده است.

امید آزادی‌جو از بحرانی شدن دشت‌های استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: استان بوشهر دارای 16 محدوده مطالعاتی و 26 دشت است که این دشت‌ها، رودخانه‌ها و چاه‌های آب استان در شرایط بحرانی، ممنوعه و غیر قابل بهره‌برداری است.

وی وضعیت نوسانات و ذخایر آب زیرزمینی را ناشی از بارش باران و به سهم کمتر کاهش آورد رودخانه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: سطح ایستابی چاه‌ها به شدت افت کرده و دشت‌های ممنوعه و بحرانی این میزان به وضوح قابل مشاهده است.

محیط زیست در هر منطقه به‌عنوان ظرفیت عظیم برای بارور سازی آن منطقه محسوب می‌شود

محیط زیست در هر منطقه به‌عنوان ظرفیت عظیم برای بارور سازی آن منطقه محسوب می‌شود که کماکان در استان بوشهر نیز با توجه به ظرفیت‌های مهم و قابل توجه محیط زیستی، تشکل‌ها و سمن‌های مردمی خودجوش، برای حمایت و صیانت از این مناطق تشکیل شده‌اند که این موضوع بر اهمیت محیط طبیعی مورد توجه قرار می‌دهد.

علاوه بر سمن‌ها، اقدامات دیگر در راستای حفاظت از گونه‌های جانوری و محیط زیستی سالانه با تلاش کارشناسان و محیط‌بانان در حال اجرا است چراکه حفاظت از گونه‌های طبیعی و محیط زیست، نیازمند مشارکت همه مردم در حفاظت از این ذخایر ژنتیکی و میراث‌های طبیعی است.

استان بوشهر، دارای ظرفیت‌های طبیعی بالایی است

استان بوشهر با دارا بودن تنوع گونه‌ای در حیات طبیعی خود و تنوع اکوسیستم یکی از مهمترین استان‌ها از لحاظ حیات وحش و تنوع زیستی است.

استان بوشهر به سبب برخورداری از تنوع اکوسیستم و زیستگاهی دارای گونه‌های مهم همچون پلنگ، پازن، قوچ، میش، آهو، دلفین گوژپشت، لاک پشت‌های دریایی و انواع پرندگان ارزشمند و آبزیان مهم است.

از جمله مناطق حفاظت شده استان بوشهر می‌توان به پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دیر نخیلو، منطقه حفاظت شده تالاب حله، اثر طبیعی ملی گنبد نمکی، منطقه حفاظت شده بیرمی و خاییز، منطقه حفاظت شده مند و مناطق شکار ممنوع کوه مند و تنگ باهوش و کوه سیاه اشاره کرد.

سهل‌انگاری در حوزه محیط زیست همچنان رونق دارد

با وجود صیانت فراوان از محیط زیست، مناطقی از این استان در سهل‌انگاری محیط زیستی مانند منطقه دلوار آبدان در شهرستان دیر قرار دارد.

پساب آب‌شیرین‌کن‌های بخش آبدان، عموماً به منطقه رودخانه دلوار این بخش می‌رسد و به‌طبع در آینده مشکلات زیست محیطی ایجاد خواهد کرد که کوچکترین این مشکلات ایجاد محلی برای زاد و ولد انواع جانواران و ایجاد گنداب می‌باشد که در آینده برای بهداشت محیط خطرآفرین است.

در این اوضاع کم آب و تشنه بودن زمین‌ها عدم رسیدگی به منطقه رودخانه دلوار سبب شده است تا آب شیرین زیرزمینی منطقه نیز شور شوند.

می‌توان از مشکلات راه حل ساخت!

کارشناسان معتقد هستند می‌توان با سازماندهی این پساب ، موقعیت شغلی مناسب را با توجه به پرورش ماهی در منطقه ایجاد کرد.

هشدار امام جمعه آبدان نسبت به صیانت از رودخانه دلوار آبدان

حجت‌الاسلام محمود کارگر امام جمعه آبدان، خطاب به منابع طبیعی شهرستان دیر هشدار داد: به وضعیت آب تولیدی از آب‌شیرین‌کن رسیدگی شود چراکه این آبها وضعیت محیط زیستی آینده را به خطر می‌اندازد و لازم است اقدامات موثر برای ساماندهی این موضوع انجام شود.

پیگیری محیط زیست استان بوشهر نسبت به حفاظت از رودخانه دلوار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در این خصوص گفت: احداث آب‌شیرین‌کن‌ها بر چاه‌های کشاورزی با توجه به شوری آب زیرزمینی در منطقه و نیاز آب کشاورزی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، که تعدادی آب‌شیرین‌کن‌ها در سال‌های گذشته بدون مجوز در منطقه احداث شده است.

فرهاد قلی‌نژاد، باتأکید بر اینکه در 2 سال اخیر استعلام‌های مورد نیاز برای این مهم صادر شده است گفت: در مجوزها تأسیس آب‌شیرین‌کن‌ها، احداث حوضچه‌های تبخیری الزام می‌شود و باید نسبت به احداث این پروژه‌ها و سایر روش‌های مدیریت پساب اقدام شود که متأسفانه عدم اقدام به این موضوع، سبب مشکلاتی در محدوده رودخانه دلوار شده است.
وی با بیان اینکه در مجوزهای صادر شده برای آب‌شیرین‌کن‌ها، بر مدیریت پساب شور آنها تأکید شده است افزود: ساماندهی پساب شور آب‌شیرین‌کن‌های کشاورزی نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های متولی نظیر جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای و همچنین بخشداری‌ها است.

محیط طبیعی مناطق ، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت، این طبیعت بخشی از میراث گران‌بهایی است که باید تحویل نسل‌های بعد شود بنابر این در صیانت از آن باید از هیچ تلاشی دریغ نشود.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *