ورق گالوانیزه یکی از مهم ترین ورق های فولادی محسوب می شود و عمده مصارف آن در ادوات و تجهیزات کشاورزی، بخش هایی از خودرو، مصارف ساختمانی، مصارف و تجهیزات خانگی، وسایل برقی و.. است.

به گزارش پایگاه خبری اخبارویژه و به نقل از ایلنا : مرتضی بلوکی، کارشناس رسانه: این کالای مهم فولادی در ایران و سایر کشورها در تالار بورسی مورد معامله قرار می گیرد. اما در این بین نکته قابل تامل تفاوت قیمت بهای تمام شده این محصول با قیمت آن در بورس ایران است.

بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای کشف قیمت کالاها در زنجیره تولید از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اما باید توجه داشت که قیمت کشف شده تا چه میزان می تواند بهای تمام شده تولیدکنندگان را پوشش دهد. در حال حاضر کشورهای روسیه و چین با دامپینگ ورق های گالوانیزه قیمت های خود را کاهش داده و این امر باعث شده این کشورها بازار را در دست گرفته و تولیدکنندگان سایر کشورها ضربه بخوردند و تولیدکنندگان ایران نیز با سختی به تولید ادامه دهند.

قطعا این دو کشور ابر قدرت با توجه به مازاد تولید و تولید دو برابری محصولات فولادی در مقایسه با مصرف نیاز داخلی خودشان، برای تصاحب بازارهای جهان سیستم دامپینگ را برگزیدند؛ ‌اما باید توجه داشت برای کشوری مانند ایران که کیفیت محصولات و میزان مصرف آن با سایر کشورهای رقیب متفاوت است؛ نباید تنها قیمت بورس جهانی برای فروش این محصول مد نظر قرار دهد. موضوع تحریم و مشکلات ناشی از آن تاثیری مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت دارد؛ ‌اما دولت می تواند همانند برخی صنایع با تعرفه گذاری باعث شود تا این صنعت در دامپینگ چین و روسیه و مشکلات تحریم، کمترین آسیب را ببیند. در این بین بورس کالا بدون توجه به دلیل قیمت گذاری ورق های گالوانیزه در دنیا،‌ نرخ خرید و فروش این محصول را اعلام می کند. اما باید توجه داشت که ورق های گالوانیزه چین و روسیه از لحاظ کیفیت،‌ قابل مقایسه با محصولات ایران نیست.

از سویی، ایران این ورق ها را با جرم پوشش دار متناسب با نیاز مشتریان تولید می کند. این در حالی است که قیمت جهانی ورق های گالوانیزه با توجه به حداقل پوشش قیمت گذاری می شود. استفاده از جرم پوشش استاندارد با سفارش مشتری باعث می شود بهای تمام شده محصول ایرانی نسبت به محصولات مشابه خارجی با جرم پوشش ضعیف تر، حدود 2 تا 3 هزار تومان افزایش پیدا کند.

از سوی دیگر عرضه محصولات در ایران بر اساس پایه ضخامت 0.6 است در صورتی که عرضه محصولات در بولتن های خارجی بر اساس پایه ضخامت 1 میلیمتر کشف قیمت می شود که این امر یک هزار تومان ( 33 دلار بر تن) اختلاف قیمت ایجاد می کند. این تفاوت قیمت در تناژ بالا تاثیر بسیاری در فروش محصولات و میزان نقدینگی یک شرکت خواهد داشت. در مجموع انتظار میرود بورس در روند قیمت گذاری تجدید نظر کند تا قیمت واقعی کشف شود. زیرا ادامه یافتن این وضعیت باعث ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی خواهد شد. در شرایطی که کشور با تحریم و مشکلات اقتصادی همراه است، تعطیلی و ورشکستی تولیدکنندگان تبعاتی همچون بیکاری،‌ مشکلات اجتماعی و… را در پی خواهد داشت. قطعا در سالی که مزین به شعار «تولید؛ دانش‌‌‌بنیان، اشتغال‌‌‌آفرین» جایز نیست که شرایط برای تولیدکنندگان سخت و آمار بیکاری افزایش پیدا کند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *