رئیس‌جمهور گفت: باید با اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات عملی و تشویقی، روند توسعه صادرات غیر نفتی و بازگردانی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور را پیگیری کرد.
به نقل از اخبارویژه ، سیدابراهیم رئیسی، روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع موانع موجود در مسیر فعالیت صادرکنندگان و تسهیل فعالیت آنان، گفت: باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کرد که با حذف موانع و دشواری‌های فعالیت صادرکنندگان، انگیزه‌های لازم برای توسعه صادرات تقویت شود.

رفع موانع موجود در رفع تعهدات ارزی
رئیسی شناسایی و برطرف کردن موانع موجود در رفع تعهدات ارزی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: انجام اقدامات قضایی برای رفع تعهدات ارزی باید به عنوان آخرین راهکار بوده و تا جایی که امکان دارد از سازوکار غیر قهری استفاده کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای کسانی که نسبت به رفع تعهدات خود اقدام نکرده‌اند به جای معرفی به دادگاه باید از موارد جایگزین استفاده کرد، مگر در مواردی که تخلف آشکاری انجام شده باشد.

رئیسی نظارت و اخذ تضامین معتبر را به عنوان یکی از راهکارهای الزام به اجرای تعهدات ارزی مورد اشاره قرارداد و گفت: می‌توان با راه‌اندازی سامانه‌ای، به طور دقیق نظارت‌های لازم را در این راستا انجام داد و در کنار آن با اخذ ضمانت‌های جدی و موثق،‌ صادر کننده را بدون نیاز به استفاده از پیگیری‌های قضایی، ملزم به رفع تعهدات کرد.
لزوم اعتبارسنجی دقیق و اخذ وثیقه معتبر در بانک‌ها
رئیس‌جمهور با بیان اینکه متاسفانه بعضا اعتبارسنجی دقیق و اخذ وثیقه معتبر در بانک‌ها انجام نمی‌شود،‌ گفت: اعتبارسنجی دقیق و اخذ تضامین متناسب با تعهدات، می‌تواند بعنوان سازوکار و راهکاری مناسب برای انجام تعهدات ارزی مورد استفاده قرار بگیرد.

در این جلسه، بانک مرکزی گزارشی از عملکرد حوزه صادرات و میزان رفع تعهدات ارزی و اقدامات انجام شده در این راستا ارائه کرد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *