مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: رقم بدهی شرکت به قطعهسازان ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
فرشاد مقیمی ۲۵ دیماه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور مدیرعامل شرکت ایران خودرو برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه ایران خودرو در سال جهش تولید تلاش دارد که در شقوق مختلف حوزه تولید، اهداف مختلف خود را محقق کند.
وی افزود: در حوزه خودرو سواری نسبت به سال گذشته بالای ۵۰ درصد و در حوزه تولید خودروهای سنگین نیز ۴۶ درصد رشد حاصل شده است، اینکار به برکت همت و پشتکار شبکه تامین شرکت در شرایط تحریم و کرونا انجام گرفت و از آن چیزی که بودیم فاصله گرفتیم، اما هنوز با ایده آل ها فاصله داریم و باید قدم های بیشتری برداریم، با برنامه ریزی می توان به توفیقات بیشتر دست یافت.
مقیمی با بیان اینکه ۲۴ شرکت در استان مرکزی به صورت مستقیم با ایران خودرو همکاری می کنند و ۴ تا ۵ درصد قطعات مورد نیاز این شرکت توسط این استان تامین می شود، گفت: شرکت این آمادگی را دارد که از نظر تعداد شرکت های همکار و قطعات تولیدی، این همکاری را افزایش دهد و اگر در هر جایی امکان ساخت داخلی قطعاتی که به خارج سفارش می دهیم وجود داشته باشد، قطعا استقبال می کنیم.
وی تصریح کرد: اخیرا خودرویی جدید عرضه شده است و برای اولین بار است که در زمان تحریم که انتظار توقف این صنعت می رفت، فعال تر شده ایم، خودروی جدیدی تولید کردیم و به زودی رویداد مهمی در کشور رونمایی می شود که انقلابی در صنعت خودروسازی کشور رقم می زند.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو با بیان اینکه گیربکسی که استفاده می شود ۹۵ درصد داخلی سازی شده اما ژن آن فرانسوی است، گفت: در این دوره شاهدیم که گیربکس ۶ دنده دستی کاملا داخلی سازی و در راناپلاس نیز نصب شد و در دیگر محصولات نیز نصب می شود. کار بزرگی در این حوزه رقم زده شده است و حتما گیربکس اِی ام تی و اتوماتیک نیز مدنظر است تا به چرخه خدمات شرکت به مردم اضافه شود.
وی با تاکید بر اینکه باید توانمندی ها را متمرکز کرد، افزود: در بحث داخلی سازی باید حتما اقدام کنیم. حدود ۱۰۰ قطعه که سال گذشته از خارج وارد می شد، امسال داخلی سازی شده است که این امر کاهش وابستگی به خارج را به دنبال خواهد داشت و در واقع کلیدروشن و خاموش آن در اختیار خارج نخواهد بود.
مقیمی با بیان اینکه نیاز به سرمایه در گردش بیشتر داریم، گفت: مسلما با ارزیابی تفاوت قیمت مواد اولیه نسبت به سال های گذشته باید سرمایه در گردش بیشتری در اختیار داشته باشیم و تلاش خواهیم داشت که بخشی از مطالبات شرکت های قطعه ساز را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت کنیم، البته بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به شرکت ها درست نیست، عدد درست مطالبات ۶۵۰ شرکت قطعه ساز همکار با ایران خودرو، ۱۵ هزار میلیارد تومان است که ۵ هزار میلیارد تومان آن بدهی ۱۲۰ روزه است که قطعا براساس برنامه زمانبندی منابعی که ظرف یک ماه آینده تزریق می شود این مطالبات پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به عوامل زیان ده بودن تولید خودرو افزود: بخشی از این امر به بیرون از بنگاه و بخشی به درون بنگاه مرتبط است. از سال گذشته تا امروز بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از دارایی های غیرمولد ایران خودرو واگذار شده و تبدیل به دارایی های مولد شده است.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه قبل از عرضه یک خودرو، استانداردهای اروپا را دریافت کردیم و این امر برای اولین بار در این شرکت رقم خورده است، افزود: ۷۱ درصد قیمت تمام شده یک خودرو، هزینه قطعات و اجزا و مواداولیه ای است که خریداری می شود و اگر به سمت کاهش قیمت می رویم کاهش قیمت تمام شده به عملکرد شرکت های قطعه ساز نیز باز می گردد.
وی با بیان اینکه چرا باید یک قطعه ساز نتواند از مراجع رسمی مواد اولیه بخرد؟ گفت: امروز برخی اقدامات تعریف شده است که بر اساس آن در صدد متناسب سازی و درست کردن قیمت خودرو هستیم، در شرایط قیمتی موجود، مصرف کننده و تولیدکننده بازنده این بازار هستند و در پی رفع این شکاف قیمتی هستیم که البته رفع این شکاف به معنی رساندن قیمت تولید به قیمت بازار و مصرف کننده نیست و موافق آن هم نیستیم. داخلی سازی برخی از قطعات کاهش قیمت را به همراه داشته است و از طرفی اشتغال را رقم زده و در برخی مواقع با رقابت نیز کاهش قیمت را محقق کردیم.
وی اضافه کرد: پراکندگی بالای قطعه سازان در کشور نیز هزینه تولید را بالا میبرد البته می توان مدیریت کرد به طوری که مثلا مجموعه قطعه سازان را در یک شهرک مستقر کرد.
مقیمی با بیان اینکه جذب نیرو از سال ۹۸ تاکنون انجام نشده است و جلوی ورود نیروهایی که نیاز نداریم گرفته شده است، اظهار کرد: آهنگ اصلاحات در شرکت آغاز شده و برنامه منسجم نیز مدنظر است و اصلاح ساختار مالی و منابع انسانی در دستور کار قرار دارد .
وی با بیان اینکه برای ۶ ماه نخست سال آینده تولید ۳۶۰ هزار دستگاه و در نیمه دوم ۳۸۰ هزار خودرو هدفگذاری شده است، افزود: تا پایان آذرماه امسال از تولید ۳۷۰ هزار خودرو گذشتیم و با برنامه ریزی در دهه فجر از کل تولید سال ۹۷ عبور می کنیم و به ۵۰۰ هزار دستگاه می رسیم که این امر نشان می دهد ظرفیت تولید و توان طراحی در کشور وجود دارد.
مقیمی گفت: ایران خودرو هر سال یک محصول جدید به بازار عرضه می کند و این امر جدا از ارتقای محصولات موجود است. همچنین۲۰۰ هزار خودرو معوق سال گذشته امسال به ۱۵ هزار خودرو رسیده است و تا پایان سال همه خودروهای معوق به دست مردم خواهد رسید. البته برای خودروهای فروش فوری هیچ معوقه ای نداریم ولی با توجه به اختلاف قیمت کارخانه با بازار با سیلی از تقاضاها مواجه هستیم ولی با این وجود از سال گذشته تا امروز برای هیچ فردی تغییر زمان تحویل لحاظ نشده و برای حقوق شهروندی مردم اهمیت قائلیم.
وی با تاکید بر اینکه بیش از یک سال است که سبدفروشی در شرکت انجام نمیشود و فروش فقط از یک درگاه اینترنتی انجام میگیرد، در بحث فروش قطعات آمادگی داریم که شرکت ایساکو تمام شبکه فروش قطعات را بکار گیرد که قطعات به دست خرده فروش برسد، همچنین به موضوع آموزش مکانیکها و نمایندگی ها نیز توجه لازم را خواهد داشت و برگزاری دوره آموزشی را دنبال می کنیم، همچنین با تزریق منابع مالی کمیسیون نمایندگیها پرداخت میشود.
مقیمی در این خصوص که خط تولید ایران خودرو در استان مستقر شود گفت: اجازه دهید این موضوع در جلسات کارشناسی بیشتر بررسی شود. در بحث تولید خودروهای سنگین توسط هپکو نیز موارد را بررسی خواهیم کرد.
وی در خصوص توجه به داخلی سازی اظهار کرد: تولید اتوبوس را با ۸۵ هزار یورو ارزبری شروع کردیم، اما امروز ارزبری این تولید به ۴۲ هزار یورو رسیده و در سال آینده به ۳۳ هزار یورو خواهد رسید. تلاش خواهیم داشت که از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم و در داخلی سازیبا کسی شوخی نداریم چراکه از اهداف ماست و باید انجام شود. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز این موضوع مدنظر قرار گرفته است و اگر سیاست گذاری درست انجام شود، قطعا قطعه سازان انگیزه بیشتری خواهند داشت.
مقیمی با تاکید بر اینکه در حوزه الکترونیک وابستگی بالایی به خارج از کشور داریم و با توجه به ظرفیت های استان می توان در این عرصه ورود کرد، افزود: تعداد شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو را کم خواهیم کرد. حدود ۱۷ شرکت به مزایده گذاشته شده است و بخشی از سهام بانک پارسیان نیز به فروش رفته است.