نکته مهمتر اینکه با تشکیل شرکت ملی صنایع مس انتظار می‌رود نگاه به تولید تخصصی تر، رفع مشکلات جدی‌تر و حمایت از این صنعت گسترده‌تر صورت بگیرد

 

 

به گزارش خبری اخبارویژه به نقل ازپول نیوز،مقام معظم رهبری نگاه جدی به اقتصاد به ویژه تولید دارند و به همین دلیل از سال ۹۰ نامگذاری سال‌ها را بر پایه اقتصاد بنا نهادند و از سال ۹۱ کلمه تولید را در نامگذاری گنجاندند. اما بدلیل اهمیتی که تولید از نگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای دارد، از سال ۹۶ کلمه تولید در نامگذاری سال به صورت مستمر تکرار شد. سال ۱۴۰۱ شاهد نامگذاری “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین” بودیم و تمامی کسانی که در سال نگاه ویژه‌ای به تولید داشتند، در مسیر ولایتمداری گام برداشتند.

 

ضرورت عبور از اقتصاد نفتی

 

مشکلی که سالهاست کشورمان با آن دست به گریبان بوده، تحریم‌ها و تهدیدهاست. از آنجا که درآمد اصلی کشور با فروش نفت تامین می‌شود، پیکان این تحریم‌ها به سوی نفت نشانه رفت و نتیجه این تحریم‌ها ایجاد محدودیت برای فروش نفت بوده است. اما هزینه‌های کشور باید تامین شود و برای آنکه بتوانیم ارز مورد نیاز این هزینه‌ها را تامین کنیم، لازم بود مسیر را تغییر دهیم. در نتیجه معادن به صورت جدی جایگزین نفت شد و مقام معظم رهبری بار‌ها بر تولید معدنی تاکید کردند.

 

بخش‌های گوناگون معدنی

 

معادن در بخش‌های گوناگونی تعریف می‌شود که از زغال سنگ گرفته تا سنگ آهن، مس، روی و… را شامل می‌شود. اما این معادن زیر شاخه‌های گوناگونی دارند و سالهاست بر جلوگیری از خام فروشی تاکید شده و انتظار می‌رود تولیدات معدنی به صورت خام فروخته نشود، بلکه پس از بهره وری به محصول نهایی تبدیل و در داخل مصرف و اضافه بر نیاز داخل به دیگر کشور‌ها صادر شود.

 

 

ظرفیت مس در اقتصاد

 

در بین فلزات، مس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، زیرا جایگزینی برای آن وجود ندارد. خاصیت مس برای ظروف و تاثیر بر تامین نیاز‌های بدن غیر قابل انکار و بدون جایگزین است. از سوی دیگر مس بهترین رسانای جریان برق است. مزیت‌های مس به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان نادیده گرفت یا جایگزینی برای آن پیدا کرد. این در حالی است که کشورمان از ذخایر قابل توجه مس برخوردار است و رتبه پنجم جهان را در ذخایر مس داریم، بنابر این مدیریت بر این ذخایر می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد.

 

رکوردزنی‌های مس

 

توجه به مس و ظرفیت‌های اقتصادی آن باعث شده شرکت ملی صنایع مس ایران تاسیس شود تا با این رویکرد بتوان به صورت تخصصی در زمینه مس فعالیت کرد. نکته مهمتر اینکه با تشکیل شرکت ملی صنایع مس انتظار می‌رود نگاه به تولید تخصصی تر، رفع مشکلات جدی‌تر و حمایت از این صنعت گسترده‌تر صورت بگیرد. برای آنکه پی ببریم صنعت مس تا چه اندازه رشد داشته، باید به آمار‌ها استناد شود. در این رابطه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس در پیامی از استخراج ۲۲۵ میلیون و ۷۹۴ هزار تن ماده معدنی با رشد ۲۲ درصدی خبرداد و گفت: تولید ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ سولفوری با رشد ۷ درصدی درمقایسه با برنامه نتیجه یک تلاش مضاعف و همت خستگی ناپذیر همکاران است. علی رستمی افزود: رشد ۵ درصدی در تولید ۲۹۴هزار و ۵۱۶ تن مس محتوی معدنی و تولید یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۲۰۵ تن کنسانتره مس با رشد ۸ درصدی نسبت به برنامه را شاهد هستیم.

 

در آستانه رسیدن به قله هدفگذاری

 

مدیرعامل درآمد اصلی کشور با فروش نفت تامین می‌شود، با اعلام اینکه آند تولیدی به ۳۴۸ هزار و۹۷۱ تن رسیده که رشد ۴ درصدی نسبت به برنامه را داشته گفت: کاتد تولیدی نیز به ۳۰۰ هزار و ۱۰ تن رسیده که رشد ۷ درصدی داشته و نشان می‌دهد در زنجیره‌ای از کار و اقدام جهادی محقق شده است. رستمی از تولید ۸۸۷هزار و ۷۲۶ تن اسید سولفوریک خبر داد که رشد ۲۶ درصدی داشته و گفت: کنسانتره مولیبدن هم با تولید ۹۶۳۰ تن ۶ درصد از برنامه جلوتر بوده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس تاکید کرد: تولید یک میلیون تن کاتد هدف گذاری شده که با این اعداد در آستانه رسیدن به قله هدفگذاری هستیم.

 

 

 

۸

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *