در سال جاری تجارت خارجی چین انعطاف پذیری و سرزندگی خوبی را از خود نشان داده است. به خصوص تجارت الکترونیک برون‌مرزی، با ویژگیهای منحصر به فردی که در معاملات آنلاین، تحویل بدون تماس و زنجیره معاملات کوتاه دارد به کلیدی برای تثبیت تجارت خارجی و ترویج مصرف بدل شده است.

شورای دولتی چین اخیراً با ایجاد مناطق آزمایشی جامع برای تجارت الکترونیک برون‌مرزی در 33 شهر و منطقه در سراسر این کشور موافقت کرده است.

این هفتمین گروه از مناطق پایلوت جامعی است که به منظور تجارت الکترونیک برون‌مرزی در چین راه اندازی می‌شوند. همچنین این دومین بار در سال جاری است که این کشور با ایجاد چنین مناطق پایلوتی موافقت می‌کند.

از این رو با تصویب برای ایجاد مناطق پایلوت جامع، تعداد آنها به 165 مورد در سراسر کشور و در سطح 31 منطقه استانی رسیده است.

امروزه، این مناطق پایلوت به اکوسیستم و حاملی برای توسعه تجارت الکترونیکی برون‌مرزی بدل شده‌اند که دارای خصوصیات نوآوری سینرژیتیک در موسسات، مدیریت و خدمات هستند.

آنها به راه اندازی پایگاه‌هایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات، خدمات مالی، لجستیک هوشمند، اعتباری، نظارت آماری و سیستم های پیشگیری از ریسک پرداخته اند و همچنین یک چارچوب سیاستی را ایجاد کرده اند که حول پلت‌فرم آنلاین خدمات پنجره واحد و پارک های صنعتی تجارت خشت و ملات متمرکز شده است.

علاوه بر این در سراسر کشور، نزدیک به 70 معیار از تجربیات بالغ و شیوه‌های نوآورانه ترویج شده است.

شهر هانگ‌جوئو در استان شرقی جه‌جیانگ چین، اولین منطقه پایلوت جامع تجارت الکترونیک برون‌مرزی چین را در خود جای داده است. این شهر طی هفت سال گذشته 49 هزار فروشنده تجارت الکترونیک برون‌مرزی را پرورش داده است که بیش از 2000 علامت تجاری را در خارج از کشور به ثبت رسانده‌اند و گزارشی با ارزش کلی صادرات 100 میلیارد یوآنی (14.24 میلیارد دلار) منتشر کرده اند.

در سه سال گذشته، میانگین رشد سالانه مقیاس تجارت الکترونیک برون‌مرزی در جیانگ‌سو، استان شرقی چین به بالای چهار برابر رسیده و بیش از 90 پارک صنعتی و انکوباتور در آن تأسیس شده است. علاوه بر این، شرکت های مربوطه در این استان در امتداد بازارهای اصلی کمربند و جاده در خارج از کشور حدود 280 انبار ساخته اند. در بحبوحه شیوع ویروس کووید-19، رونق گرفتن بخش تجارت الکترونیک برون‌مرزی چین انگیزه جدیدی را برای تثبیت تجارت خارجی جیانگ‌سو تزریق کرده است.

تجارت الکترونیک برون‌مرزی چین با کمک مناطق پایلوت به سرعت  توسعه یافته‌ است. طبق آمار منتشر شده توسط اداره گمرک چین، در پنج سال گذشته مقیاس تجارت الکترونیکی برون‌مرزی تقریباً ده برابر شده است. این بخش در سال گذشته 4.9 درصد از کل تجارت خارجی چین را به خود اختصاص داده و این رقم در سال 2015 کمتر از یک درصد بود است.

مقیاس واردات و صادرات تجارت الکترونیک برون‌مرزی در سال 2021 به 1.92 تریلیون یوآن رسید که 18.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت و پس از جهشی 25.7 درصدی در سال 2020، رشد متوالی بالایی را از خود نشان داد.

حجم مبادلات واردات و صادرات تجارت الکترونیک برون‌مرزی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.6 درصد رشد کرد و رشد ثابت و سریعی را حفظ کرد.

به لطف سیاست‌های مرتبطی که توسط دولت‌های محلی اجرا شد گروهی از شرکت‌های کوچک و متوسط که در زمینه تجارت خارجی فعالیت میکنند، بازار بین المللی را از آن خود کرده‌اند.

به گفته شنگ چیوپینگ، معاون وزیر بازرگانی چین، آستانه تجارت بین‌المللی به میزان قابل توجهی توسط تجارت الکترونیک برون‌مرزی کاهش یافته و تعداد زیادی از نهادهای کوچک و خرد را درگیر خود کرده است. به گفته وی، تاکنون بیش از 30 هزار شرکت در بستر خدمات یکپارچه آنلاین مناطق پایلوت برون‌مرزی تجارت الکترونیک برون‌مرزی چین ثبت نام کرده‌اند.

حوزه لجستیک یکی از عوامل کلیدی در کارایی و ثبات خدمات تجارت الکترونیک برون‌مرزی است. در سال‌های اخیر، مدل‌های لجستیکی جدیدی ظاهر شده‌اند که مواردی از قبیل انبارداری در خارج از کشور، انبارهای مركز بازگشت و انبارهای كالاهای با كیفیت بالا برای صادرات را نام برد. این مراکز به مجتمع های خدمات جامعی تبدیل شده اند که خدماتی از قبیل انبارداری، تدارکات، ترخیص کالا از گمرک، بازگشت و تعویض، پردازش و تعمیر و همچنین بسته بندی و توزیع را ارائه می دهند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت بازرگانی چین، این کشور بیش از 2000 انبار در خارج از کشور ساخته است که مساحتی بالغ بر 16 میلیون متر مربع را پوشش می دهد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *