دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) از برگزاری اجلاس بین‌المللی نخبگان منابر شیعه در بهمن ماه خبر داد و گفت: این اجلاس، پرده‌برداری از یک تحقیق در خصوص پیراهن امام حسین(ع) است و هیئت‌های علمی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها را به تحقیق مجدد در خصوص این پیراهن دعوت می‌کند.

به گزارش اخبارویژه و به نقل از  خبرنگار ایکنا ، نشست خبری اجلاس بین‌المللی نخبگان منابر شیعه با حضور داوود منافی‌پور، دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) در محل این مجمع در تهران برگزار شد.

در این نشست منافی‌پور، ابتدا گزارشی از روند برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی طی ۲۰ سال برگزاری آن ارائه کرد و گفت: سال ۸۲ اولین جمعه محرم پذیرای هزار و اندی نفر از بانوان و فرزندانشان در مهدیه تهران بودیم. به واسطه مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) این برنامه در جهان منتشر شد و این سوال در ذهن مردم جهان شکل گرفت که به کدامین گناه یک فرزند شیرخواره کشته شد‌ه است.

وی ادامه داد: بعد از پنج سال این حرکت خود را در جهان نشان داد و قبل از کرونا هفت هزار جلسه در بیش از ۴۰ کشور برگزار شدغ اما من همچنان از روند و میزان گستردگی این مراسم راضی نیستم اما می‌توان گفت حرکت بی‌مانندی است. پس از برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی دشمنان ما گفتند اینها یک روز به تاریخ شیعه اضافه کردند و دارند تاریخ‌سازی می‌کنند. این مجمع حتی در ادیان جای خود را باز کرده است و براساس مهندسی توسعه این طرح در سه سال آینده باید به ۲۳ هزار جلسه برسد. فقط در شبهه قاره هند می‌توان بیش از پنج هزار جلسه شیرخوارگان حسینی برگزار کرد.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) در ادامه گفت: اما موضوعی ذهن مرا معطوف کرد که چرا حرکت ما در معرفی حضرت علی اصغر(ع) کند است؟ ما مجموعه مردمی هستیم و از هیچ نهاد دولتی کمک نمی‌گیریم اما با همه اوصاف راضی به این روند نبودم و به دنبال این بودم که ببینم چه باید کرد که اتفاق عجیب عاشورا را به جهان معرفی کنیم؟

مکتبی که نماد نداشته باشد منفعل است
وی از انجام تحقیقاتی بر روی نمادهای ملل مختلف سخن گفت و افزود: نماد مسیحیت از نظر گستردگی در دنیا بی‌مثال است. مسیحیان با یک صلیب، دین و مسلک خود را معرفی می‌کنند. سوال من از کاوشگران و هنرمندان مسلمان این است که ما در شیعه با قلب تپنده عاشورا چه نمادی داریم؟ همه می‌دانند مکتبی که نماد نداشته باشد منفعل است.

وی افزود: نبود نماد همیشه مرا آزار می‌داد. در شیعه که قلب تپنده آن در کربلاست، هیچ نمادی وجود ندارد؛ با نمادهایی که ما محترم می‌شماریم نمی‌توان پیام عاشورا را به دنیا منتقل کرد. با سخنرانی و منابر هم خیلی کم می‌توان مرزها را درنوردید؛ اما اگر یک نماد به صورت موفق مطرح شود می‌تواند مرزهای کشورها، شهرها و خانه‌ها را درنوردد و به دیوار خانه‌ها نصب شود.

منافی‌پور به تحقیقاتی که در خصوص پیراهن امام حسین(ع) انجام داده است اشاره کرد و گفت: شاید این پیراهن بتواند جای خالی نبود نماد در جهان را پر کند. به همین دلیل فراخوانی در یک ماه آینده اعلام می‌کنیم تا فقر نماد شیعه و عاشورا را مرتفع کنیم. همچنین اجلاس بین‌المللی نخبگان منابر شیعه در مشهد برگزار و از یک قدرت عجیب و بزرگ که تا به حال پنهان بود برای بصیرت‌زایی شیعه و بیداری همه مسلمانان و ملل و غنی‌سازی و فرصت‌سازی برای بروز قدرت اسلام اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود.

وی تصریح کرد: ۴۰ سال از زمینه‌سازی ظهور گذشته است. مؤسس انقلاب یک جمله دارند که من آن را به مسئولان انقلاب هدیه می‌کنم. «مسئولان جمهوری اسلامی ایران اگر به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت مهدی نباشند خطرناک و خطرساز هستند اگر چه به مردم خدمت کنند‌». این نکته بارز ولی مهجوری است. امام صادق(ع) راه را مشخص و فرموده‌اند: باید شیعه قبل از ظهور حیات خود را از کربلا بگیرد. اما چرا حضرت می‌فرماید حیات خود را از عاشورا بگیرد مگر مماتی وجود دارد؟ بله همه را دارند از دم تیغ می‌گذرانند و داعش درست می‌کنند. پس نیاز به حیات داریم و باید نیروهای حیات بخش را از کربلا خارج و به دست منابر و آزادی خواهان جهان بدهیم.

اهل منبر و مسئولان کمک نکردند
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) با اشاره به اینکه اگر اهل منبر و مسئولان کمک کرده بودند با ۳۰ هزار جلسه شیرخوارگان حسینی در جهان می‌توانستیم پرچم معرفی امام حسین(ع) را بلند کنیم اما کمک نکردند، گفت: حضرت زهرا(س) روز قیامت پیراهن امام حسین(ع) را در دست می‌گیرند و در صحرای محشر بزرگ‌ترین دادگاه عالم شکل می‌گیرد. اما سوال این است که چرا حضرت فاطمه(س) پیراهن را به عنوان سند معرفی می‌کنند؟ تواتر در نقل احادیث در خصوص این پیراهن نشان می‌دهد این پیراهن مکرم است.

وی در ادامه بخشی از تحقیقاتی که در خصوص پیراهن امام حسین(ع) که در روز عاشورا بر تن کرده بودند را تشریح کرد و گفت: براساس روایات، این پیراهن نزد امام زمان(عج) است و ایشان با این پیراهن ظهور می‌کنند.

منافی‌پور در خصوص اجلاس بین‌المللی نخبگان منابر شیعه، گفت: ۸۰۰ نخبه از کشورهای مختلف به شهر مشهد دعوت شده‌اند و این اجلاس روز پنجم بهمن ماه در حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود. سه کارگروه مدعوین شامل کمیته مدعوین خطبا، محققان و استادان دانشگاه، کمیته مدعوین نخبگان منابر شیعه در حوزه هنری و کمیته بین‌الملل تشکیل شده که کمیته بین‌الملل ۱۵۰ نفر از ۶۰ ملیت را دعوت کرده و هزار استاد و مسئول فرهنگی دانشگاه‌ها از کشورهای مختلف به صورت آنلاین در این اجلاس شرکت می‌کنند. ما در این اجلاس از هنرمندان می‌خواهیم بر روی پیراهن امام حسین(ع) تفکر کنند. فراخوان مقاله اجلاس نیز بعد از پنجم بهمن منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای افغانستان و ترکیه اخیراً پیراهنی به عنوان پیراهن امام حسین(ع) رونمایی شده که دروغی بیش نیست و شأن پیراهن امام حسین(ع) بیشتر از آن است که در دست هر کسی باشد، گفت: نمایشگاهی از تولیدات هنرمندان نیز خواهیم داشت.

منافی‌پور در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که هدف اصلی این اجلاس چیست؟ گفت: اجلاس توجیهی و پرده‌برداری از یک تحقیق است. در کل ما در این اجلاس سوال مطرح می‌کنیم تا هیئت‌های علمی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها را به تحقیق مجدد در خصوص پیراهن امام حسین(ع) دعوت کنیم.

وی افزود: این اجلاس یک نظریه و تولید علم است و اهل تحقیق نظرات خود را در خصوص پیراهن امام حسین(ع) مطرح می‌کنند و پیش بینی من این‌است که این پیراهن نماد و شعار کربلا خواهد شد. بعد از اینکه به این نظریه پرداختیم که شاید پیراهن امام حسین(ع) بتواند نماد کربلا باشد ریل گذاری برای این مسئله را به جریان علمی خواهیم سپرد.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که آیا نگران مطرح شدن مباحث خرافی و وهن تشیع نیستید؟ چگونه با این مسئله برخورد خواهید کرد؟ گفت: این مسئله نمی‌تواند خطرناک باشد چون کربلا صنع الهی است. آیا می‌شود چیزی که صنعت پروردگار است نماد نداشته باشد؟ اگر امثال بنده بخواهیم چیزی بسازیم وهن می‌شود. ولی پیراهن سیدالشهدا صنع الهی است و ما را از وهن نجات می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =