بازی کردن الهام علی اف به شیوه برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه سبب شد تا با مانور سنگین نظامی ایران در مرزهای خود مواجه شود. اقدامی که برای آنها غیرمنتظره بود. تنش‌ها پس از جنگ قره باغ از جایی شروع شد که جمهوری آذربایجان مسیر را بر کامیون‌های ایرانی که راهی ارمنستان و گرجستان بودند، مسدود کرد و خواهان حق تردد شد.
به گزارش منیبان؛ به نقل از آرمان ملی، اقدامی که به زبان ساده و دیپلماتیک رخ نداد و در پی آن تهدیدها و صحبت‌های زیادی بود. در کنار این مساله، جمهوری آذربایجان عملا کشور خود را به پایگاهی برای نیروهای ترکیه‌ای و اسرائیلی نیز بدل کرده است که این نیز عملا برای ایران یک تهدید قلمداد می‌شود. جمهوری آذربایجان در این میان، قانون شکنی خود را یک قدم فراتر گذاشته و با نقض رژیم حقوقی دریای خزر، اجازه حضور نیروهای ترکیه‌ای و پاکستانی را در سواحل این دریا داده است و در این منطقه مانور نظامی برگزار کردند. مانوری که بسیاری آن را یک مانور نظامی اخوانی می‌دانستند که طالبان و قطر نیز اضلاع دیگر آن در منطقه هستند. تمامی این تحرکات جمهوری آذربایجان سبب شد تا نیروهای مسلح ایران با حضور سنگین تجهیزاتی و انسانی در مرز با جمهوری آذربایجان، برای مقامات این کشور خط و نشان بکشند و به صورت تلویحی اعلام کنند که اجازه تصرف خاک ارمنستان و تغییر مرزها را نمی‌دهند. در راستای بررسی این تحولات «آرمان ملی» گفت و گویی با نوذر شفیعی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه داشته است که در ادامه می‌خوانید. این سخن مبنــی بر اینکه یک ائتلاف 5 جانبه متشکل از ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، قطر و طالبان علیه ایران شکل گرفته تا ایران را در تنگنا قرار دهند تا چه میزان به واقعیت نزدیک است؟

این تحلیل نمی‌تواند، صحت داشته باشد. در ابتدا باید گفت که جایگاه رهبران این کشورها به گونه‌ای است که اساسا نمی‌توانند به سمت تشکیل چنین ائتلافی گام بردارند و بر فرض اینکه چنین ائتلافی شکل گیرد عمر زیادی نخواهد داشت. در پاکستان عنصر زبان و گویش بیش از هر عنصر دیگری بر رفتار و کنش مردم و جامعه پاکستان تاثیرگذار است. در همین راستا یک رابطه دیرینه فرهنگی و زبانی میان ایران و پاکستان وجود دارد. این ارتباط مشخصا بین ترکیه و پاکستان و بین جمهوری آذربایجان و پاکستان وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان این گونه متصور شد که پاکستان به راحتی جمهوری آذربایجان را به ایران ترجیح دهد. رفتارهای ترکیه نیز در این میان حائز اهمیت است زیرا کاملا متناقض عمل می‌کند. از یکسو خواستار تشکیل امپراتوری توران است که محوریت آن زبان ترکی است و شامل کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و ترکیه است و از سوی دیگر نیز می‌خواهد یک ائتلاف اندیشه محور با تکیه بر اندیشه های اخوانی نیز راه اندازی کند. ترکیه هنوز مشخص نکرده که کدام یک از این دو ائتلاف برای او مهم‌تر است زیرا مشخصا نمی‌تواند هر دو را پیش ببرد و مشخصا ائتلاف تورانی با ائتلاف عربی سازگار نیست و تلاقی دارد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *