معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: آمادگی لازم برای گسترش زیر ساخت‌های تولید برق در اصفهان وجود دارد و وزارت نیرو نیز در صورت نیاز تامین اعتبار، زیرساخت‌های لازم را گسترش می‌دهد. ایمنا
همایون حائری در حاشیه بازدید از شرکت توزیع برق استان اصفهان در رابطه با فعالیت‌های مجموعه وزارت نیرو برای توسعه زیرساخت‌های صنعت برق در استان اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور است، اظهار کرد: آمادگی لازم برای گسترش زیرساخت‌های تولید برق در اصفهان وجود دارد و وزارت نیرو نیز در صورت نیاز تأمین اعتبار این موضوع را انجام می‌دهد.
وی افزود: هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در بخش صنعت این استان فعالیت کند، آمادگی لازم برای تأمین برق مصرفی برای فعالیت وی وجود دارد، هم اکنون نیز برق صنایع موجود به خوبی تأمین شده است.
معاون وزیر نیرو در امور برق با اشاره به اینکه طرح «برق امید» از این ماه اجرایی شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محاسبه این طرح در هر دوره چگونه است، گفت: برای مشترکانی که الگوی کم مصرفی را رعایت کنند تا زمانی که این الگو را رعایت کنند، صد درصد برقشان رایگان محاسبه می‌شود.
حائری افزود: محاسبات این طرح و تعیین مشترکان کم مصرف به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و مشترکی که در یک دوره کم مصرف بوده، ممکن است در دوره بعدی اگر از سطح کم مصرفی عبور کند و در بین مشترکان کم مصرف قرار نگیرد. هر مشترکی که بیشتر از الگوی کم مصرفی برق مصرف کرده باشد هزینه برق برای او همچون گذشته محاسبه می‌شود و شامل تخفیف صد درصدی نخواهد بود.
طرح برق امید ارزش افزوده ایجاد می‌کند
وی ادامه داد: هزینه‌ای که دولت در این طرح می‌دهد، ایجاد ارزش افزوده می‌کند. اگر این الگو به عادت مصرف تبدیل شده و تعدادی از مشترکان کمتر از الگوی کم مصرفی استفاده کنند، هزینه‌های صنعت برق برای تولید این انرژی کاهش می‌یابد.
معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: در فصل تابستان فقط ۲۵ هزار مگاوات برق برایی سیستم‌های سرمایشی مصرف می‌شود که به کل بار شبکه اضافه می‌شود بنابراین اگر مردم الگوی کم مصرفی را رعایت کنند، دولت مجبور نخواهد بود برای تأمین برق مورد نیاز آنها فقط در مدت هزینه‌های تولید، مصرف سوخت و رساندن برق به مشترکان را انجام دهد.
حائری افزود: این طرح از سرمایه گذاری‌های اضافه جلوگیری می‌کند. در برخی از روزهای پیک مصرف برق دولت مجبور است چند هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند تا فقط چند ساعت بتواند حجم پیک را تأمین کند. برای چند ساعت پیک مصرف باید یک نیروگاه تأسیس شود و پس از آن نیز نیازی به این نیروگاه نخواهد بود.
وی ادامه داد: اگر روی ریل منطقی مصرف کردن باشیم، این هدف محقق خواهد شد.
معاون وزیر نیرو در امور برق در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش هزینه‌های تأسیس نیروگاه‌های خارجی طرح تأسیس این نیروگاه‌ها بر پشت بام منازل صرفه اقتصادی نداشته و استقبال مردم از آن کم خواهد شد، دولت چه اقدامی در این باره کرده است، گفت: درست است که به دلیل تشدید تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار، قیمت تجهیزات این نیروگاه‌ها افزایش یافته اما از طرفی اکنون بسیاری از تجهیزات این نیروگاه‌ها در داخل ساخته می‌شود
حائری افزود: دولت و وزارت نیرو از صنایعی که پنل‌های خورشیدی تولید می‌کند، حمایت کرده است تا این پنل‌ها کاملاً در داخل کشور ساخته شود. منابع لازم برای ساخت آن نیز وجود دارد و اگر بتوانیم آن را در داخل کشور تولید کنیم، قیمت آن نیز کاهش می‌یابد. بخشی از هزینه تأسیس این نیروگاه‌ها نیز می‌تواند از طریق تسهیلاتی که با کمک “ساتبا” می‌توانند دریافت کنند و بهره وام را نیز وزارت نیرو پرداخت می‌کند.
استخراج قانونی رمزارزها (ارزهای دیجیتال)
وی همچنین در رابطه با اقدامات دولت برای توسعه استخراج رمز ارزها گفت: افرادی که بر مبنای دستورالعمل موجود انشعاب خریداری کردند، برق در اختیارشان قرار گرفته است. امروز نیز در اصفهان از چندین مجموعه استخراج بیت کوین بازدید کردیم که برقشان نیز تأمین شده بود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: برای تأمین برق صنایع جلساتی با شهرک‌های صنعتی و بازدیدهایی از نزدیک داشتیم و مقرر شد برای تأمین نقدینگی این طرح‌ها از طرف وزارت نیرو انجام شده تا روند کار سریع‌تر شود
حائری ادامه داد: در شرکت توزیع برق استان اصفهان شاهد انجام فعالیت‌های بسیار خوب دانش محور که ترکیبی از علم و تجربه است، بودیم؛ ترکیبی از کارهای دانشگاهی و صنعتی و انتقال تجربه که انجام شده می‌تواند الگویی برای کشور باشد.
معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: کارگاهی که برای بازیابی تجهیزات ساخته شده یکی از دستاوردهای شرکت توزیع برق استان اصفهان است. در این کارگاه تجهیزاتی که پیش از این در شبکه استفاده شده عمر لازم دارند و فقط به دلیل برخی ایرادات کوچک از مدار استفاده خارج شده‌اند. متخصصان اصفهانی توانستند هزینه قابل توجهی را به شبکه برگردانند.
حائری افزود: تابستان سال گذشته که پشت سر گذاشتیم سخت بود اما کوچک‌ترین مشکلی برای مشترکان برق به وجود نیامد. در بازدید امروز برخی فعالیت‌های نوآورانه مشاهده کردم. همیشه به دنبال یافتن فصل مشترک صنعت و دانشگاه بوده‌ایم که این هدف در اصفهان اجرایی شده است.
وی تاکید کرد: فعالیت‌های پژوهشی که متخصصان شرکت توزیع اصفهان به صورت مشترک با دانشگاه‌ها انجام داده‌اند، ارزش افزوده دارد. کارگاه بازسازی که در این شرکت راه اندازی شده ارزش افزوده ایجاد کرده و از اتلاف هزینه جلوگیری می‌کند. تجهیزاتی که ارزشمند بوده و ممکن است با عیب کوچکی کنار گذاشته شده باشد، در این کارگاه متخصصان نه تنها عیب این تجهیزات را بر طرف کرده‌اند بلکه تکنولوژی را یک قدم جلوتر برده‌اند.
معاون وزیر نیرو در امور برق گفت: این کارها برای اولین در دنیا و متناسب با شرایط اقلیم و منطقه انجام شده است. اگر این فعالیت‌ها گسترش یابد منجر به صادرات خدمات فنی مهندسی نیز خواهد شد.
حائری با اشاره به این مسئله که برخی سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه گذاری استان اصفهان دارند، اظهار کرد: اگر انرژی الکتریکی بیشتر در صنعت مصرف شود، هم از نظر اقتصادی برای کشور بهتر است و هم مصرف برق مدیریت خواهد شد ۰

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *