خیز شاخص دلار و فشار بر بازار فلزات گرانبها/ طلا به کف قیمت چهار هفته گذشته رسید

معاملات آتی طلا و نقره طی روز گذشته روند کاهشی شدیدی به خود گرفت. معاملات در حالی آغاز شد و ادامه یافت که طلا به پایین‌ترین سطح قیمتی خود در طول چهار هفته گذشته و نقره به پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته سقوط کرد.
بازار فلزات گرانبها روز چهارشنبه با تقویت شاخص دلار آمریکا در هم کوبیده شد. متاثر از روند نزولی ایجاد شده، بازار امن سرمایه‌گذاری اکنون به یکی از بازارهای ریسک پذیر تبدیل شده و همگام با بازارهای سهامی جهان در حرکت است.
معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته با کاهش 29.90 دلاری به قیمت ۱۸۸۸ دلار معامله شد و نقره آتی دسامبر با کاهش 1.155دلاری به قیمت 23.41 دلار مورد معامله قرار گرفت.
افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ در ایالات متحده و اروپا و همچنین سایر نقاط جهان، باعث ایجاد نگرانی در به کارگیری دوباره قرنطینه و محدودیت‌های جدید در طول زمستان پیش رو شده است، اگرچه گفته می‌شود که محدودیت‌ها به شدت بهار گذشته نخواهد بود اما همین روند کنونی هم باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. در همین حال برخی از کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی را حتی بر فعالیت‌های تجاری خود از سر گرفته‌اند.
نگرانی‌های موجود در رابطه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتقال قدرت در صورت پیروزی جو بایدن از عوامل دیگری است که بر بازارهای مالی تاثیرگذار بوده است. در عین حال عدم تصویب بسته محرک جدید مالی دولت ایالات متحده برای شهروندان آمریکایی نیز بر نگرش منفی بر بازارهای سهام افزوده است.
در بازارهای مهم خارجی روز گذشته فلزات روند کاملا نزولی در پیش گرفته‌اند، تحلیل‌گران دلیل این روند را افزایش شاخص دلار آمریکا عنوان می‌کنند. قیمت نفت خام نیمکس با کاهش قابل ملاحظه به 37.25 دلار در هر بشکه رسید.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)
از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته به پایین‌ترین سطح قیمتی چهار هفته گذشته رسید که یک «شکست» نزولی را از دامنه معاملات اخیر شکل داده است. روند صعودی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است اما این مزیت در مسیر کمرنگ شدن قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح معاملات ماه اکتبر یعنی ۱۹۳۹.40 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی ۱۸۵۱ دلار است که پایین‌ترین سطح قیمت ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۱۳.80 دلار است که بالاترین سطح قیمت معاملات در طول هفته جاری بوده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۸۶۹.10 دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۵۱ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

معاملات آتی نقره دسامبر روز گذشته به پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته رسید. معاملات آتی نقره دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند اما روند صعودی در نمودار قیمتی روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به بالاترین سطح قیمتی ماه اکتبر یعنی ۲۵.۷۱ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح حمایت کامل ۲۱.۸۱ دلار است که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات در ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار و سطح مقاومت دوم24.965 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 23.06 و سطح پشتیبانی دوم در 22.965دلار مشاهده شده که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه اکتبر بوده است

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *